Nieuws

Zeelandweekend juni 2018

rubriek:

Zeelandweekend 2018

Het was zaterdagochtend. Bij dageraad was het zover, mijn eerste Zeelandweekend.
Overigens begon het Zeelandweekend voor een groot deel van ons al op vrijdag.

Vroeg op weg om mijn moeder (Eveline) en Kees op te halen. Beide stonden ze klaar om te gaan. Het was een uitdaging om alles in de auto te krijgen. Duikuitrustingen, tenten, slaapzakken, boodschappen, weekendtassen met kleding, tafeltje, stoeltjes en ga zo maar door. Tot aan het dak toe bepakt en bezakt gingen we op reis.

Eenmaal aangekomen op de camping was het behoorlijk stil. Degene die de eerste nacht op de camping hadden overleefd zaten binnen heerlijk te smullen aan het ontbijt. Kok Martin was helemaal in zijn element. Hij was voor eenieder eitjes aan het bakken. Dat gaf ons de tijd om alvast het e.e.a. uit te pakken en op te zetten. Zodra de tent met behulp van Niels en zijn kinderen was opgezet was het tijd voor de eerste duik van de dag.

Dreischor Frans Kok rif...
Eenmaal aangekomen zijn we de dijk over geklauterd om een kijk te nemen aan de waterkant. Na een enerverend praatje van Martin, zijn de duikbuddies bekend gemaakt. Ik mocht duiken met Patrick. Duikuitrusting aan, buddycheck en gaan! Onderwater was het prachtig. Een hoop leven gezien: visjes, krabben, garnalen, kwallen, kreeften enzovoort. Na een uur kwam deze heerlijke duik tot een einde.

Terug op de camping hebben de spullen verder uitgepakt, pannenkoeken gegeten en spelletjes gespeeld. Het duurde niet heel lang voordat we weer op pad gingen voor de tweede duik van de dag.

Bommenede...
Bij aankomst was er een dame van Staatsbosbeheer die ons waarschuwde voor de naast gelegen vaargeul. Maar zolang we aan de juiste kant van de boeien zouden duiken zou er niks aan de hand zijn. Bommenede is een duikstek waar je zo het water in kan lopen vanaf de kant. Het is een relatief ondiep gebied waarbij de maximale diepte gemeten bij ons 8 meter was. Dit is een van de plekken waar je stil kan hangen en de tijd kan nemen om echt eens goed te kijken wat er allemaal leeft. Ik verbaasde mij hoeveel meer ik zag. Vechtende krabben, krabben op jacht, een krab die haar jong vast hield en er vandoor ging enzovoort. Dan heb ik het alleen nog maar over de krabben.

Eenmaal terug op de camping werd de barbecue voorbereid. Iedereen hielp mee. Ondanks dat we een eigen barbecue bij ons hadden hebben we achteraf toch gebruik gemaakt van de barbecue van boer Piet. Die was namelijk net iets groter. Bij het voorbereiden is Martin wel drie keer op en neer gereden naar de winkel voor extra briketten, extra aanmaakblokjes, handgereedschap etc. Het vlees werd verzorgd door Leo onze eigen poelier. Niels en kinderen hebben het meeste werk verricht om de barbecue aan te krijgen. Eenmaal aan heb ik kok Martin mogen assisteren tijdens het grillen.

Na het eten kregen we bezoek van Neptunus de God van de golven en het stromend water. Het was een adembenemende verschijning. De jonge Guppen zijn door Neptunus de vereniging ingewijd. Dit werd gedaan door een slok schelvispekel te nuttigen uit een oesterschelp. Neptunus was er niet vies van om tussen de gegadigden door zelf ook een paar slokken te nuttigen. Alsof het water was. Tevens werden een aantal mensen beloond voor hun prestaties van het afgelopen jaar. Dit was o.a. voor het behalen van een eerste/extra ster, een/meerdere specialties en ga zo maar door. De beloning was, je raad het al, een slok schelvispekel.

De avond eindigde bij een groot kampvuur met iedereen er omheen. Er werd nog wat genuttigd en gepraat. Na een dag vol met activiteiten ben ik vroeg mijn tent in gekropen, op naar de volgende dag.

Zondagochtend, de dag begon met een heerlijk ontbijt vol gezelligheid. Voor sommige viel de ochtend zwaarder dan voor andere. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Na het ontbijt werden de tenten afgebroken en de spullen ingepakt. Ook werden er nog spelletjes gespeeld op het grasveld. Er was een gemoedelijke sfeer.
Zodra de spullen waren ingepakt ging een deel op huis aan. Het andere deel inclusief mijzelf ging nog een duik maken.

Sint Annaland...
Een mooie duikstek gelegen aan het strand. Er was een lichte stroming aanwezig. Voor mij was dit dan ook mijn eerste getijdenduik. Toen we in het water lagen om aan de duik te beginnen verloor Bart één van zijn vinnen. Vanwege de stroming was deze iets wat afgedreven. Het zicht aan het wateroppervlak was slecht waardoor we deze niet zo snel konden vinden. Maar het is ons gelukt en de duik kon ook door Bart voorgezet worden. Mijn buddy was Martin. Ons doel was opzoek gaan naar slakken en kleine baby snotolven. Ondanks dat we de snotolven niet hebben kunnen vinden was het een prachtige duik met een wonderlijk onderwaterleven.

Als afsluiter heeft Bart iedereen die aanwezig was getrakteerd op ijs van de lokale ijscokar, als dank voor het vinden van zijn verloren vin.

Het was een weekend om nooit te vergeten!

Bedankt iedereen, Storm

Kijk hier voor de foto's.

Programma: Vrijdag 1 juni:
12.00 Aankomst Camping Diving Duuveland, Noord Achterweg 2, Ouwerkerk
16.00 Duik op eigen gelegenheid (kentering HW 18:00)
18.30 Wokken bij De Wok van Zeeland. Rijksweg 6, Oosterland
22.00 nachtduik bij Willems Reef (koepeltje zonder klim), Brouwersdam Binnenzijde